maandag 7 februari 2011

Recept: Mokkacrème

Dit recept gebruik ik voor de mokkacrème die ik in veel van mijn taarten gebruik. Ik heb nog niet veel ervaring met het zelf maken van vullingen dus ik speel daarom vaak op zeker door het maken van deze vulling. Dit is natuurlijk niets voor jou als je niet van mokka houdt, maar voor de liefhebber is dit zeker een aanrader!

Ingrediënten:
• 110 gram witte basterdsuiker
• 80 ml water
• 4 eierdooiers
• 1 eetl oploskoffie
• 250 gram boter

Werkwijze:
• Vermeng de suiker en water in een pan.
• Al roerend verhitten tot het mengsel kookt.
• Laat zonder deksel en zonder roeren 2 minuten pruttelen (het wordt een soort siroop, dus dikker).
• Laten afkoelen.
• Eierdooiers en oploskoffie stijfkloppen (de koffie moet opgelost zijn).
• Giet al mixend, de afgekoelde siroop in een straaltje op het eimengsel.
• De boter licht en romig kloppen.
• Giet het eimengsel over de boter en klop 4 à 5 minuten door.
• Ongeveer 15 minuten laten afkoelen.

Tip:
Direct verwerken is het beste, als de creme opstijft is hij moelijker uit te strijken.

Pas op met rauwe eieren voor zwangeren, jonge kinderen en ouderen in verband met salmonellagevaar.

Met dank aan: 'De Leukste Taarten'

2 opmerkingen:

  1. Ik las je reactie op mijn blog. Wat grappig zeg! Heb je taartjes even bekeken en ze zien er erg leuk uit! Dit recept ga ik onthouden, mijn moeder is gek van mokkataartjes dus deze vulling zal vast nog wel eens van pas komen.
    Veel plezier met je blog trouwens, ik kom zeker nog eens kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeej! M'n eerste reactie+volger ;)

    Dit recept zal je moeder doen smelten; Echt waar! Hij ligt ook niet zo zwaar op de maag als de mokkacremes van de bakker.

    Laat je het me weten als je hem uitgeprobeerd hebt? Ben wel nieuwsgierig naar het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen